Terapi og diætbehandling

Sådan arbejder jeg

 

Jeg arbejder ud fra et kognitivt adfærds-terapeutisk grundlag. Jeg tager udgangspunkt i dit aktuelle problem og din livssituation og arbejder med fokus på løsninger. Det betyder, at der er mere fokus på, hvordan du får løst problemet end på, hvorfor det er opstået.

Det vigtigt at vide, at et forløb hos mig ikke er et ’quick fix’. Det tager tid at få nye vaner, bedre kropsbevidsthed og tanker, der støtter dig. Men det er muligt!

For at opnå en ændring er det afgørende, at du går aktivt ind i forløbet og arbejder med forskellige hjemmeopgaver mellem de enkelte samtaler.

Vejen til et mere afslappet forhold til mad og vægt går gennem tre principper:

  • Kognitiv adfærdsterapi: Det handler om at få tankerne og følelserne som medspiller og ikke modspiller.
  • Alt er tilladt – med måde: Vi skal ændre vores spisevaner på en måde, der ikke er forbundet med afsavn og strikse regler.
  • Mindful spisning: Vi skal spise med nærvær og nydelse og uden dårlig samvittighed.

 Hjernen skal med, når vaner skal ændres!

Vores tanker er med til at fastholde os i dårlige vaner og mønstre, og dermed også for at ændre på det. Derfor skal vi arbejde bevidst med vores tanker for at skabe nye og bedre vaner – så hjernen bliver medspiller og ikke modspiller. Ændrer vi kun adfærd og ikke tanker, er risikoen for tilbagefald stor. I kognitiv adfærdsterapi er der netop fokus på sammenhængen mellem tanker, følelser, kroppens reaktioner og adfærd.

 

Det handler også om mad og ernæring

At få styr på sine spisevaner og sin vægt kræver inspiration, viden og færdigheder – og opgør med de mange myter om mad og sundhed. Balance er nøgleordet: Alt er tilladt – med måde! Det handler om at vælge bedre mad i mindre mængde. Og ikke mindst om at skabe plads til nydelse og madglæde.

 

Mine budskaber

  • Det er muligt at tabe sig og ikke mindst at holde vægttabet.
  • Sundhed og nydelse kan godt forenes.
  • Det kan godt lade sig gøre at få et normalt forhold til mad og vægt uden masser af forbud og regler.
  • Det er muligt at spise med glæde i stedet for med frygt, fortrydelse, skyld og skam.

Forventet antal samtaler

Den første samtale bruger jeg til i fællesskab med dig at få afklaret, hvilke specifikke problemstillinger der er tale om, hvad der skal arbejdes med, og hvad målet er. Hvor mange samtaler man har brug for, varierer meget og afhænger af både det enkelte menneske og af problemstillingen. Langt de fleste har brug for mellem 5 og 10 samtaler (her kan du med fordel købe klippekort – se under priser) over en længere periode, fra et par måneder til et år, evt. suppleret med opfølgningssamtaler a ½ times varighed.

 

Det kan du forvente af et forløb hos mig

  • få indsigt i, hvorfor du spiser for meget, og hvad du bruger mad til
  • få indsigt i dine barrierer for at ændre vaner og opnå et varigt vægttab
  • at lære at håndtere negative følelser på en mere hensigtsmæssig måde end at overspise
  • at lære at håndtere din trang til søde sager
  • konkrete redskaber og konstruktive råd, der hjælper til at bryde dine gamle vaner og tankemønstre om mad og vægt, så du opnår den ændring, du ønsker
  • at få et normalt forhold til mad og vægt med balance mellem sundhed og nydelse
  • opnå vægt i balance – med varige livsstilsændringer fremfor slankekur
  • få udryddet myter om mad, vægt og sundhed
  • at få inspiration til nem, sund og lækker mad i hverdagen
  • få lov til at tale ud om dit problem, mens ’veltrænede’ ører lytter efter, hvilke forhindringer du oplever eller sætter for sig selv
  • personlig støtte i processen.