Bøger

Efter kuren. 20 råd til VARIGT vægttab

Vi hører altid, at de fleste overvægtige tager på igen, når de har tabt sig. Og det er også til dels rigtigt. Men for det første er der faktisk mennesker, der har succes med at fastholde et vægttab. For det andet har fokus i forskning og behandling hidtil været at få folk til at tabe sig; ikke på at de bagefter skulle undgå at tage alle de tabte kilo på igen.

Mens perioden med vægttab trods alt er begrænset, er indsatsen med at vedligeholde vægten livslang og kan kræve andre strategier og redskaber. Her kan vi lære af dem, der har succes med at holde vægten. Og det er bogen i høj grad baseret på. Når slankekuren stopper, vender de fleste tilbage til deres gamle spisevaner – de spisevaner, der førte til overvægten. 

De lette løsninger findes ikke. Det kræver derfor, at du er villig til at fortsætte med at arbejde med dine spisevaner. Ikke bare hvad og hvor meget du spiser, men i lige så høj grad hvorfor. Derfor er det vigtigste faktisk at finde ud af, hvor skoen trykker: Hvad var den/de væsentligste grund(e) til, at du spiste for meget og endte med at tage på? Det handler også om praktisk viden. Mange er efterhånden forvirrede og i tvivl om, hvad der er rigtigt og forkert på grund af de mange mere eller mindre seriøse slankekure og diæter, der florerer i medierne og på nettet.

I bogen får du konkrete råd og værktøjer til, hvordan du kan holde vægten og finde en balance mellem sundhed og nydelse, hvor alt er tilladt – med måde – og med fokus på glæden ved velsmagende mad. Det handler om både ernæring – herunder viden om, hvor mange kalorier der faktisk er i forskellige madvarer, og om psykologi, der er nødvendig, når gamle vaner skal aflæres og nye og bedre vaner skal læres. Det er mit håb, at bogen kan hjælpe dig på din rejse hen imod stabil vægt, bedre spisevaner og et liv, hvor du styrer maden og ikke omvendt.

Bogen er bygget op som 20 råd. De udspringer i høj grad af mine mange års erfaring fra arbejdet med mennesker med overvægt. Alle skal ikke nødvendigvis følge alle råd. Og da slet ikke på én gang eller i en bestemt rækkefølge. Tag fat der, hvor det giver størst mening for dig lige nu!

Bogen er på 158 sider og koster 149,95 og kan købes i boghandelen eller hos forlaget Klim klik her…

Om mine bøger om mad,psykologi og overvægt

Vejen til vægt i balance

– bryd dit tankemønster og nå dine mål

Bogen er til dig, der er træt af slankekure og yoyo-vægt, og som gerne vil have et bedre og sundere forhold til mad, vægt og spisning. Det er en bog til alle, der én gang for alle vil tabe sig, holde vægten – og leve sundere!

Vejen frem mod et afbalanceret forhold til mad og vægt går gennem tre principper:

  • Alt er tilladt – med måde: Det handler om at få ændret vores spisevaner på en måde, der ikke er forbundet med afsavn og       strikse regler.
  • Mindful spisning: Vi skal spise med nærvær og nydelse og uden dårlig samvittighed.
  • Kognitiv adfærdsterapi: Vores tanker er med til at fastholde os i uhensigtsmæssige mønstre og kan spænde ben for os,           når vi vil noget nyt. Det handler om at få hjernen som medspiller og ikke modspiller.

Bogen er i to dele. Første del giver indsigt i de forhindringer, der står i vejen for at ændre spisevaner. Forhindringerne kan spænde fra uhensigtsmæssige vaner og hyggespisning til trøstespisning og forstyrret spisning. Anden del er et program, der hjælper dig til at få styr på din spisning og vægt. Du får en række redskaber, der hjælper dig til at bryde dit gamle mønster og nå dine mål.

Bogen bygger på dokumenteret viden om sammenhængen mellem følelser, tanker, spisevaner og overvægt – og på viden om motivation og forandringsprocesser.

Bogen er på 204 sider og koster 249,95 kr. Den kan købes hos forlaget Klim.

Sundt, nemt og lækkert

 

Det kan godt lade sig gøre at forene lækker og sund mad, også i en travl hverdag, hvor vi skal nå alt andet end madlavning. Det er et af hovedbudskaberne i denne bog, der giver inspiration og viden- uden løftede pegefingre. Man behøver hverken bruge timer på indkøb og madlavning eller at skulle have en lommeregner med i supermarkedet for at få sund og lækker mad!

Bogen er udkommet i 2. oplag og er i to dele. Første del giver viden om ernæring og om de psykologiske aspekter i forbindelse med spisevaner. Den kommer ind på nogle af de mange ting, der kan gøre det svært at få overskud til at leve sundt, fx de mange forvirrende myter om, hvad der er sundt og usundt. Der er mange konkrete, praktiske og jordnære råd og tips om, hvordan vi kan ændre vores vaner og fastholde ændringerne. 

Anden del indeholder 90 inspirerende og nemme opskrifter, der bygger på princippet: Det skal smage godt at spise sundt! Der er bl.a. inspiration til, hvordan man får mere fisk og flere grøntsager på middagsbordet. Meget af inspirationen er hentet fra det provencalske køkken, men tilpasset danske råvarer og indkøbsmuligheder.

Bogen er på 232 sider, gennemillustreret med farvebilleder og koster 199,95 kr. Den kan købes hos forlaget Klim.

Århus Stiftstidende skrev om bogen under overskriften ”Til kamp for nydelsen i sundhedens navn”I: “Inge Vinding foretrækker at give muligheder frem for forbud, og at det er noget vås at kalde en ting for sund eller usund. Det handler om, hvad vi spiser som helhed – og hvis man skal have succes med en planlagt ændring af kosten, skal den ikke kun tale til fornuften, men også til følelserne og sanserne.”

”Du (din bog) var lige DET JEG MANGLEDE, – som mange mangler, og jeg har virkelig haft travlt med at fortælle vidt og bredt om din bog og anbefalet den til alle jeg kender der kan bruge den.”

 

”Det er som om, du har skrevet om mig. Jeg kan genkende så meget af mig selv i det, du skriver. Det er rart endelig at få sat ord på. Også at der faktisk er en forklaring, der ikke handler om, at man har en svag karakter og bare skal tage sig sammen.”